dimecres, 12 de novembre del 2008

El ràdio o la ràdio?

Avui us presento aquesta qüestió per dues raons. Primer de tot, per poder fer (per fi) el primer dels homenatges que vull dedicar als meus amics i familiars torrelavitencs i aclarir d'una vegada per totes que ràdio és una paraula femenina. Tot i que m'encanta que diguin "el ràdio" (espero sentir-ho durant molts anys!), he de fer públic que, segons tots els diccionaris que he consultat, s'ha de dir "la ràdio". Encara he d'esbrinar el perquè d'aquesta confusió. Pot ser que sigui per influència del radiocasset? Qui ho sap!

La segona de les raons, i no per això menys important, és per reivindicar el paper que té la ràdio en la vida de molta gent i més concretament en la meva. A la meva família sempre li ha agradat escoltar la ràdio. Potser per això sento aquesta mena de passió. Primer, amb Catalunya Ràdio, el Xavier Solà i el seu El suplement... dissabtes i diumenges al migdia, amb la mare fent el sofregit. Després, tantes i tantes nits amb La nit dels ignorants... Quins records, durant els estius, aguantant la xafogor escoltant la Sílvia Tarragona, en Joan Bosch... I ja de més gran, El món a RAC1, als matins, amb el grandíssim Xavier Bosch (com et trobo a faltar!). COMRàdio i el seu Jordi Duran amb Un altre món (magnífic programa, que ja no fan...). No ho sé... La ràdio és companyia, i si et trobes uns locutors tan professionals i alhora tan propers... la ràdio pot arribar a ser gairebé com una part de la teva família. I per fer-los un homenatge públic, vull compartir amb vosaltres els qui m'acompanyen durant el dia:

Comencem, de dilluns a divendres, de 7 a 14 h, amb el meu estimat Jordi Duran i el seu programa El dia a COMRàdio. Molt i molt recomanable.
Ho podem combinar (si encara ens agrada) amb el Minoria absoluta de RAC1.
Després, a partir de les 16 h i fins a les 19 h podem escoltar l'Olga Vallejo i el seu Extraradi. Tot i que només el vaig poder escoltar a l'inici de temporada, em va fer molt bona pinta.
Ja a la nit, vull aprofitar per queixar-me. El millor programa de cultura que he escoltat mai l'han reduiït una hora! Sí, com ho sentiu! El fantàstic Icult.com ara només el podem escoltar de 23 a 24... I ens deixen sense l'inconfusible "És mitjanit a ComRàdio. La COM per als amics" de la simpatiquísima Anna Pérez Pagès. Tot i que només dura una hora, és un programa magnífic, proper, amb uns col·laboradors de primera i on es respira un bon rotllo que fa entrar ganes d'estar asseguda a la taula amb ells... "It's a lonley night tonight, tonight..." :)
I per rematar-ho tot, a RAC1, el Via lliure, els caps de setmana, de 10 a 14 h, amb la Marta Cailà i companyia. Una molt bona companyia.

Doncs apa, ja ho sabeu! Tant si és el ràdio com la ràdio... No deixeu de parar l'orella!


2 comentaris:

Anònim ha dit...

Sóc un membre causa d'estudi de Torrelavit. No vull negar que d'errors lingüistics en faig i en fem un munt, però espero que desprès d'aquest, no sé, estudi, poguem seguir parlant igual, però sabent que ho fem malament i que algú ens ha dit com és la manera correcte.
Ja per últim dir que la paraula "Torrelavidencs" m'ha sonat molt malment. Soposu que oficialmen deu ser així, però tants anys per canviar el nom de "Terrassol i Lavit" a "Torrelavit" i per consonància "Torrelavitencs", jo, reivindicu la paraula amb "t".

Núria Olivella ha dit...

De fet, kes, crec que tens raó. El fet que el gentilici de Torrelavit no surti als diccionaris em va fer dubtar. És que no surt ni al llibre Gentilicis dels Països Catalans! Si algú sap on ho puc buscar, que m'ho digui... A més, m'ha sorprès molt que el Manual d'estil de l'Institut d'Estudis Catalans (la màxima autoritat), en el capítol de toponímia municipal, posi una nota de peu al costat de la paraula Torrelavit que diu així: 164. L’Institut d’Estudis Catalans considera incorrecta, des del punt de vista de la toponímia, la forma Torrelavit i recomana que s’adopti la denominació Terrassola i Lavit per designar oficialment aquest municipi.

Per tant, si no ens posem d'acord ni en el nom del poble, el gentilici no tinc ni idea de quin pot ser! Potser ho podries preguntar a l'Ajuntament... La veritat és que a mi també em sona molt millor torrelavitencs que torrelavidencs (ja ho he canviat)!

A banda, t'he de dir que a algun diccionari he trobat una accepció de ràdio masculí! 3. m. Radiograma, notícia radiotelegràfica.
Us referiu a això quan escolteu el ràdio? ;)